سایه سلیقه‌ی کرونا بر خانه‌ها، دکوراسیون و سبک زندگی

کرونا آغوش عزیزان و تعاملات اجتماعی را از ما گرفت. ترسیدیم، از هم دور شدیم و در خانه‌ها پنهان شدیم. آغوش خانه، آغوش امنش، مثل همیشه پذیرای ما بود اما… آماده‌ی حضور طولانی مدت تمام اعضای خانواده نشده بود.

در ابتدای همه‌گیری، به امید رفع زحمت کردنِ زود هنگام این میهمان سرزده و دوست نداشتنی، تغییراتی موقتی در خانه‌هایمان، چیدمان وسایل و حتی کاربری فضاها ایجاد کردیم. اما وقتی فهمیدیم زمان عزیمت کرونا مشخص نیست، به فکر تغییرات بنیادین در سبک زندگی و دکوراسیون داخلی خانه‌هایمان افتادیم.

حتی همین حالا که صحبت از واکسیناسیون همگانی درسرتاسر دنیاست و امید داریم به روزهای عادیمان نزدیک شویم، می‌دانیم رفتن کرونا شاید همیشگی نباشد و احتمالا حالا که تجربه‌ای این‌چنینی داریم، دوست داریم طوری زندگی کنیم که برای شرایط مشابه آماده باشیم. شاید حتی معماری خانه‌ها در آینده‌ای نزدیک طوری تغییر کند که توانایی مقابله با ویروس‌های مزاحم را داشته باشد. اما چه ‌تغییراتی به ما در این راه کمک خواهندکرد؟

خانه نرمال در دنیای کرونا زده

خانه‌ی نرمال در دنیای کرونازده چه شکلی است؟

هرکدام از ما در شرایط عادی بین ده تا بیست ساعت از شبانه روز را در خانه سپری می‌کنیم، حالا که درگیر همه‌گیری کرونا هستیم این ساعات افزایش پیدا کرده‌است. خانه‌‌ها برای ما حکم دفتر کار، باشگاه ورزشی، رستوران، مدرسه و دانشگاه، خوابگاه و محلی برای استراحت و یا حتی بازی را دارند.

ما نیاز داریم تا فضاهایی منعطف‌تر داشته باشیم، وسایل و چیدمان خانه باید امکان هماهنگ شدن با درخواست های جدید ما را داشته باشند و چند منظوره باشند. باید عمیق‌تر به اولویت‌هایمان فکر کنیم و خانه را بر آن اساس تغییر دهیم.

اکسسوری‌ها و مبلمانی که کاربردهای مختلف دارند در کنار طراحی‌های ترکیبی به ما اجازه می‌دهند حداکثر استفاده از فضا را داشته باشیم.

ورودی خانه‌: مسئول تامین امنیت فضا

ایست‌‌های بازرسی اجباری در ورودی خانه‌ها بعد از کرونا

خانه فضای امنی است که باید مراقب باشیم، آلودگی‌های بیرونی را به آن راه ندهیم، خیلی از ما از همان روزهای اول همه‌گیری، در ورودی خانه‌هایمان فضای امنی ایجاد کردیم تا لباس‌های آلوده را جداسازی کنیم و یا خریدهایمان را آنجا ضدعفونی کنیم و بعد وارد خانه کنیم.

در معماری جدید شاید محل شست‌و‌شو و ضدعفونی در ورودی‌ها تعبیه شود و به این محل جدی‌تر نگاه شود. جایی شبیه به ایست‌‌های بازرسی که چشمانشان چیزی را از قلم نمی‌اندازد.

دستگاه ضدعفونی کننده دست گاردنیا
سبز زمستانی
مشاهده جزئیات و خرید

نور طبیعی و فضای سبز

حالا که زمان بیشتری را در خانه سپری می‌کنیم باید مراقب سلامتی‌مان هم باشیم، وقتی سخت مشغول کار کردنیم و یا شاهد ساعت‌ها بازی بچه‌هایمان هستیم، شاید از نور آفتاب غافل شویم، اصلا حواسمان نباشد که مثل غذا به نور آفتاب هم نیاز داریم تا سالم بمانیم. اینجاست که پنجره‌های بزرگ و پرنور به کمکمان می‌آیند هرچه از نور طبیعی بیشتر بهره ببریم و از روشنایی‌های الکتریکی دور شویم به نفعمان است.

همان‌طور که نور را میهمان اتاق‌ها می‌کنیم، باید از حضور طبیعت هم مطمئن شویم، گیاهان سبزی که هم زیبایی بصری دارند و هم هوا را تصفیه می‌کنند باید به عنوان عضوی از خانواده شناخته شوند.

از نور طبیعت در دوران کرونا غافل نشوید

هوا را از من نگیر خنده‌ات را هم…

سلامت آب و هوا همیشه مهم بوده است و حالا بیشتر حواسمان به آنهاست، اینکه مطمئن شویم، جریان هوای سالم در خانه وجود دارد کمترین کاری است که می‌توانیم در این مورد انجام دهیم.

انواع سنسورهای کنترل کیفیت هوای خانه، فیلترهای تصفیه آب و استفاده نکردن از وسایلی که خودشان عامل ایجاد آلودگی در هوای خانه هستند در این راه کمک‌مان می‌کنند.

سنسورهای کنترل کیفیت هوای خانه، فیلترهای تصفیه آب در دوران کرونا به کمک ما میایند

بهداشت کرونایی و بالاتر از آن

قرار شد تا می‌توانیم دست‌هایمان را بشوییم، با آدابی خاص و حداقل بیست ثانیه زمان. اما قرار نیست به همین اکتفا کنیم، کرونا دنیا را تغییر داد، خانه‌هایمان را تغییر داد، بهداشت‌مان راهم تغییر خواهد داد.

نوآوری‌های زیادی در این زمینه با تکنولوژی همراه شده است که زندگی فردایمان را خواهند ساخت. مثلا اگر از کمدی برایتان بگوییم که کافیست لباس‌ها را تحویل بگیرد تا میکروب‌هایشان را از بین ببرد و لباس ها را سالم برگرداند چه می‌گویید؟ بله، یعنی نیازی نیست، با هر بار پوشیدن لباس‌ها آنها را بشویید و نگران باشید که نکند ویروسی لجوج از روی صندلی مترو به لبه داخلی پاچه شلوارتان چسبیده تا خودش را به اتاق خوابتان برساند و بعد میهمان نفستان شود.

تکنولوژی پارچه‌های آنتی باکتریال در برابر صابونی که خودش صلاح می‌داند چه زمانی برای شستن دست‌هایتان کافیست، شوخی بیش نیست. این صابون وقتی همه‌ی ویروس‌ها و میکروب‌ها و اعضای خانواده‌شان، سطح دست‌هایتان را ترک کردند، تغییر رنگ می‌دهد.

حتی داده‌ها از تحقیقات جدیدی می‌گویند که به ما این امکان را می‌دهند تا بدون تماس فیزیکی با سطوح از پاک شدنشان مطمئن شویم.

خواب خوب، معجزه‌ی تمامی قرن‌ها

شما هم شنیدید که پزشکان توصیه می‌کردند به جای ترسیدن از کرونا، در کنار رعایت پروتکل‌ها، حواسمان به سیستم ایمنی بدنمان باشد؟ یکی از مهم‌ترین راه‌های افزایش سیستم ایمنی بدن، خواب خوب، کامل و عمیق است.

اتاق‌های خواب باید به نحوی طراحی شده باشند تا نورشان به راحتی برای زمان خواب قابل تنظیم باشد. شاید ابزارهایی که کمک کنند، نفس کشیدن‌مان را در طول زمان خواب مانیتور کنیم و یا اتاقمان را از آلودگی‌های صوتی ایزوله کنیم، خوابی شاهانه برایمان به ارمغان آورند تا مغز ما بتواند، احساسات و اتفاقات روز را تحلیل کند، باتریمان را شارژ کند و برای روزی جدید آماده‌مان کند.

خلاصه کرونا نیامده است که زود ترکمان کند، زندگی ما به قبل و بعد از کرونا تبدیل شده است. تغییرات زیادی را از سر گذرانده‌ایم و خواهیم گذراند. خانه‌هایمان هم در این مسیر همراهی‌مان خواهند کرد.

Write a comment

SCROLL UP