فناوری کپسوله سازی رایحه در خوشبو‌کننده های خانگی

رایحه‌هایی که به آرامی رها می‌شوند

معمولا وقتی درباره رایحه و عطر صحبت می‌کنیم، از حس و حال خوبی که ایجاد می‌کنند حرف می‌زنیم، اما ظاهرا رایحه‌ها تاثیری بیش از حس خوشایند دارند. رایحه‌ها می‌توانند تاثیری شگفت انگیز روی ذهن ما بگذارند، قوی‌ترین احساسات را در ما ایجاد کنند و ما را به دوردست‌ترین خاطرات زندگی‌مان ببرند. اخیرا، فناوری مدرنی تحت عنوان کپسوله سازی رایحه در خوشبوکننده‌ها استفاده می‌شود که می‌تواند حس خوب رایحه را در ذهنمان چند برابر کند.

تاثیر حس بویایی

حس بویایی را دست کم می‌گیریم

پژوهش‌های زیادى با موضوع تاثیر بوهاى گوناگون بر عملکرد انســان‌ها انجام شده است. برخی نتایج نشان می‌دهد یک بوى آشنا را بسیار سریعتر از یک صدا یا یک تصویر آشنا به‌یاد می‌آوریم، یعنی ما خاطرات را با عطر و بویشان ذخیره می‌کنیم.

نتایج یک آزمایش در دانشگاه پترزبورگ نشان می‌دهد، افراد به کمک حس بویایی‌شــان و بدون دیــدن، در ۹۵ درصد مواقع مى‌توانند جنسیت افراد را به‌درستی حدس بزنند.

وقتی نتایج این پژوهش‌ها را مرور می‌کنیم، دلایل منطقی‌تری برای سرمایه‌گذاری شرکت‌های بین‌المللی در زمینه طراحی رایحه پیدا می‌کنیم. فلان شرکت خودروسازی هزینه زیادی برای طراحی رایحه خودرو خود کرده است، یا در فلان فرودگاه رایحه‌ای خاص احساس می‌شود. زمانی طراحی دکوراسیون داخلی به معنی رعایت هارمونی در فضا از نظر بصری بود، اما امروزه طراحی دکوراسیون داخلی به معنی طراحی فضا با در نظر گرفتن تاثیر بر روی حس‌های مختلف است، موسیقی مناسب برای حس شنوایی، هارمونی دیداری برای حس دیداری و عطر و بوی مطبوع برای حس بویایی.

فناوری کپسوله سازی رایحه

قبل از ورود به فناوری جدید رایحه‌ها، نگاه کوتاهی به فناوری‌های قدیمی‌تر داشته باشیم، اسپری‌های خوشبوکننده، ذرات رایحه‌ را با الکل ترکیب کرده و با کمک گاز‌هایی مانند پروپان و بوتان و گازهای مشابه فضا را معطر می‌کنند، این گازها هم برای بدن انسان و سیستم تنفسی و هم برای محیط زیست می‌توانند ضرر داشته باشند، از طرفی از آنجایی که رایحه به واسطه گاز در هوا پخش می‌شود، به سرعت جابجا شده و اثر آن از بین می‌رود، به همین دلیل در بازه‌های زمانی کوتاهی مجدد از آنها استفاده شده تا همواره رایحه احساس شود.

کپسوله سازی رایحه

فناوری جدیدی وارد صنعت عطر‌سازی و تولید رایحه‌ها شده است، فناوری کپسوله سازی یا ریزکپسول‌سازی.
تصور کنید اگر عطری بسته‌بندی مشخصی نداشته باشد و در فضای آزاد قرار بگیرد چه اتفاقای می‌افتد؟ احتمالا در زمان کوتاهی عطر و بوی شدیدی را حس می‌کنیم و بعد از مدتی عطری باقی نمی‌ماند. در واقع فناوری انکپسولیشن رایحه، همان کار بسته‌بندی را انجام می‌دهد، منتها در ابعاد بسیار کوچک.

همیشه یکی از چالش‌هایی که در زمینه عطر و رایحه وجود داشته است،  افزایش طول عمر عطر‌ها بوده است، ریز‌کپسول‌ها این چالش را تا حد زیادی رفع کرده‌اند، به‌طوری که مانند بسته‌بندی در ابعاد بسیار کوچک می‌توانند از رایحه‌‌ها حفاظت کنند. معمولا به‌شکل کروی تهیه می‌شوند، و میتوان رایحه‌هایی با رهایش کنترل‌شــده یا تاخیری تولید کرد، به این معنی که پوششی خاص دور ذرات رایحه را گرفته که باعث می‌شود رایحه با سرعت در هوا آزاد نشود، و به تدریج و به مرور زمان و در مجاورت با جریان هوا ذرات رایحه رها شده و همراه با جریان هوا وارد محیط شود.

قرار نیست درس شیمی را با هم مرور کنیم، پس ساده‌تر اینکه ریز‌کپسول‌ها یک پوسته و یک فضای خالی برای قرار گرفتن رایحه دارند، و به‌طور کلی باعث می‌شوند فرار رایحه‌ها کند شده، و هم زمان پایداری رایحه در محیط افزایش پیدا کند.

انکپسولیشن رایحه
فناوری رهاسازی آرام رایحه

فناوری رهاسازی آرام رایحه یعنی چی؟

این فناوری، رایحه‌ را به روشی طبیعی و بدون تولید حرارت در فضا پخش می‌کند. در واقع، این فناوری ذرات رایحه را به صورت کاملا ملایم روی ذرات معلق سوار کرده و فضا را به صورت پیوسته خوشبو می‌کند.

گاردنیا، خوشبو‌کننده‌ای با فناوری انکپسولیشن رایحه

در ساخت کپسول‌های رایحه گاردنیا از تکنولوژی پیشرفته رهاسازی آرام استفاده شده است. در این تکنولوژی، رایحه در داخل گرانول‌های ویژه به دام انداخته می‌شود (Nano Encapsulation)  و سپس بدون اسپری کردن یا روش‌های مشابه وارد جریان هوا می‌شود. در نتیجه، رایحه به صورت کاملا طبیعی و یکنواخت در هوا پخش خواهد شد.

این نوع خوشبوکننده‌ها به‌دلیل اینکه باعث سردرد و یا حساسیت نمی‌شوند، همچنین رایحه‌ای یکنواخت در محیط ایجاد می‌کنند، مناسب فضاهای مختلف زندگی و محیط کار مانند فضای نشیمن، اتاق خواب و حتی آشپزخانه هستند.

خوشبوکننده گاردنیا

و در پایان

شاید در انتخاب یک خوشبوکننده تنها چیز حس کردنی، همان رایحه باشد و البته زیبایی ظاهری دستگاه! اما وقتی که شروع به استفاده از دستگاه می‌کنیم چیزهای دیگری برای‌مان اهمیت پیدا می‌کند. چیزهایی مثل حساسیت به الکل و مواد افزودنی، تاثیر رایحه روی ذهن و…

پس عجیب نیست که کمپانی‌های تولیدکننده دستگاه خوشبوکننده هوا دائما در حال تست کردن فناوری‌های جدید روی محصولاتشان باشند؛ فناوری‌های جدید مثل کپسوله سازی رایحه و رهاسازی آرام آن…

مهدی میکائیلی هستم یا به قول دوستان نزدیکم میکا! به خودم میگم مهندس محتوا... همیشه از چیدن چیزها کنار هم لذت میبردم؛ حالا می‌خواست چیدن قطعه‌های پازل کنار هم باشه، یا چیدن ترکیب یونایتد تو بازی فیفا یا چیدن نت‌های موسیقی کنار همدیگه. اتفاقا رشته دانشگاهیم کاملا به این علاقه ربط داشت. مهندسی شهرسازی؛ علم چیدن اجزای مختلف شهر کنار همدیگه. تو یه چیز دیگه هم خوب بودم؛ نوشتن. فکر کردم بد نیست این دو تا رو به هم پیوند بزنم. همین کارو کردم شد هنر چیدن کلمات کنار هم، به میزان کافی دانش بازاریابی محتوایی هم بهش اضافه کردم، شد هنر درست چیدن کلمات کنار هم. این شد که الان مدتهاست به جای شهر و ساختموناش، دارم زمینه و محتوا رو مهندسی میکنم.

All author posts
Write a comment

SCROLL UP