کریم رشید؛ طراح تجربه‌های جسورانه و خاص

“رنگ برای من بسیار الهام بخش است و من واقعاً ایده‌ای که اکثر مردم جهان از رنگ می‌ترسند و بسیار محافظه‌کار هستند را دوست ندارم”. این جمله‌ی یکی از جسورترین طراحان دنیاست. مردی که همیشه لباس‌های رنگی می‌پوشد، دنیا را آنطور که دوست دارد می‌بیند و محاصره الگوها و طرح‌های پیشین را می‌شکند. شاید عجیب و غریب بهترین واژه‌ای باشد که کریم رشید را توصیف می‌کند!

جسارت تجربه‌های جدید را می‌توانیم در تمام زندگی کریم رشید ببینیم؛ از لباس‌های صورتی رنگ و کتاب معروفش تا آثار رنگارنگ و ایده‌های جذابش در مورد سبک زندگی!

کریم رشید طراحیست که جسارت تجربه‌های جدید و متفاوت را به آدم‌ها می‌دهد…

طراحی که انگار در آینده زندگی می‌کند…

کریم رشید کیست - طراح صنعتی
  • نام: کریم
  • نام خانوادگی: رشید
  • محل تولد: مصر
  • تاریخ تولد: 1960
  • تحصیلات: طراحی صنعتی
  • لقب: شاعر پلاستیک‌ها

طراحِ همه کاره

شاید اسم کریم رشید را به عنوان یک طراح صنعتی شنیده باشید اما رشید یک طراح همه کاره است؛ از طراحی فضای داخلی و ساختمان گرفته تا طراحی مبلمان و اکسسوری. البته هنر او به همین جا ختم نمی‌شود و این طراح همه فن حریف به حوزه‌های مختلفی مثل طراحی جواهرات، اسباب بازی، لوگو، لباس و لوازم الکترونیکی هم سرک کشیده است.

چند مورد از کارهای متنوع رشید را در ادامه می‌بینیم:

نگاهی به طراحی از زاویه دید کریم رشید

آنطور که خودش می‌گوید، زیباسازی جهان، ایجاد محصولات جدید و محیط‌های کاملا طراحی شده و در عین حال آرامش بخش، انگیزه او برای شروع هر کاری است. از نظر کریم رشید، طراحی مربوط به تجربه است؛ نه فقط تجربه بصری بلکه تجربه لمسی، احساسی و به طور کلی آگاهیِ حسی از هر چیزی یا به قول خودش omni-sensorial.

او دنیای هنر را دنیایی منعطف، شخصی سازی شده و زیبایی شناسانه می‌داند و اعتقاد دارد که همین ویژگی‌ها را می‌توانیم وارد دنیای فیزیکی هم بکنیم. رشید ترجیح می‌دهد طراحی را فراتر از مد روز ببیند و چیزهای جدید را در جهان بی مرز و دنیای مردم بومی و محلی جست و جو کند.

نگاهی به طراحی از زاویه دید کریم رشید

کریم رشید ایده‌های خود را به کمک الگوهای دیجیتال و استفاده از رنگ‌های شاد پیاده می‌کند. چیزی که باعث شکل گیری فضاهایی غیرمعمول و ساختارشکن می‌شود.

دنیایِ رنگی کریم رشید

رنگ‌ها مربوط به سن و سال خاصی نیستند. آنها حس زنده بودن، انرژی مثبت و لذت از زندگی را انتقال می‌دهند. ترس مردم از رنگ‌ها من را ناامید می‌کند”. این جمله را مردی می‌گوید که عاشق رنگ صورتی است؛ شاید عجیب باشد اما از نظر کریم رشید، صورتی یک رنگ انرژیک و جذاب برای دنیای مردانه است!

جالب است که کریم رشید، صورتی را رنگ سیاه جدید می‌داند!

Pink is the new black!

“مردم رنگ‌ها را نمی‌خرند چون رنگی به آنها فروخته نمی‌شود! آنها به جای استفاده از تخیل خود برای تجسم سایر رنگ‌ها، ترجیح می‌دهند رنگ‌هایی را بخرند که به آنها نمایش داده می‌شود.” همین جمله از کریم رشید به خوبی نشان دهنده تاثیر رنگ‌ها روی دنیای او و سبک طراحی‌اش است.

رشید دائما از مردم دعوت می‌کند که ترس‌های خود را کنار گذاشته و جسارت بیشتری در استفاده از رنگ‌های شاد داشته باشند. “وقتی وارد یک دشت زیبا پر از گل‌های رنگارنگ می‌شوید، حس خوبی دارید نه؟ خب پس چرا از آوردن همین رنگ‌های متنوع به کمد لباس‌هایتان استقبال نمی‌کنید؟” این هم یکی دیگر از توصیه‌های او در مورد جسارتِ آوردن رنگ‌ها به جریان زندگی روزمره!

دنیایِ رنگی کریم رشید

سبک زندگی کریم رشید

زندگی خودت را طراحی کن و تبدیل به چیزی شو که میخواهی! تجربه چیزهای جدید، پوشیدن لباس‌هایی که دوست داریم، دیزاین خانه به شکلی که از حضور در آن لذت ببریم و… این شاید مهم‌ترین فلسفه در سبک زندگی کریم رشید باشد. برای اینکه این فلسفه را بهتر درک کنید، کافیست فالوئر صفحه اینستاگرام کریم رشید باشید.

رشید از این می‌گوید که همه ما مسئول طراحی زندگی‌مان هستیم و اینکه چطور جهانِ اطراف کمک‌مان می‌کند تا به بهترین نسخه خودمان تبدیل شویم. چیزی شبیه به نامِ کتاب معروف او با عنوان design your self و نگاهی دوباره به روشی که برای زندگی، کار، تفریح و عشق ورزیدن داریم.

سبک زندگی کریم رشید - طراح صنعتی

کریم رشید چطور کریم رشید شد؟

کریم رشید از همان دوران کودکی عاشق طراحی کردن بود؛ ساختمان‌ها و کلیساها را نقاشی می‌کرد اما آنطور که خودش دوست داشت! مثلا پنجره‌ها را بزرگ‌تر می‌کشید چون فضاهای پرنور را دوست داشت. خطوط صاف و خشک را تبدیل به منحنی‌های نرم می‌کرد تا فضا راحت‌تر و مهربان‌تر شود.

خانواده کریم هم از این شور و اشتیاق او لذت می‌بردند. شاید کریم خوش‌شانس بود که پدر و مادری هنرمند داشت. پدر و مادرش در شهر رم دانشجوی هنر بودند و پس از پایان دوران تحصیل با هم ازدواج کردند. پس از تولد کریم در شهر قاهره، آنها تصمیم گرفتند که به کانادا مهاجرت کنند.

پدر کریم نقش تاثیرگذاری در شکل گرفتن ذهن خلاق و جسور او داشت و همیشه از او می‌خواست که با دقت بیشتری به جهان اطراف خود نگاه کند. احتمالا همین موضوع بود که باعث شد کریم توانایی بهتر و عمیق‌تر دیدن را به دست بیاورد.

رشید در صدها کشور جهان بوده و از مردم آن کشورها، فرهنگ و سبک زندگی‌شان الهام گرفته است. اشتیاق به تجربه کردنِ هر چیزی، ذهن رشید را خلاق‌تر و جسارت او را برای امتحان کردن ایده‌های عجیب و غریب بیشتر کرد.

خانواده، جهان اطراف و اشتیاق درونی! چیزهایی که کریم رشید را به معروف‌ترین طراح صنعتی آمریکا تبدیل کرد.

کریم رشید چطور کریم رشید شد؟ - طراح صنعتی

و در پایان

شاید در سال 2001 که کریم رشید کتاب «میخواهم دنیارا تغییر بدهم» را منتشر کرد، کسی فکرش را نمی‌کرد که ایده‌های کتاب او به سرانجام برسد. اما یک دهه بعد که بسیاری از پیش بینی‌های رشید در رابطه با طراحی صنعتی اتفاق افتاد، به همه ثابت شد که او جلوتر از زمان خود زندگی می‌کند.

بی جهت نیست که بروس استرلینگ (تاریخ نگار معروف)، از کریم رشید به عنوان”پیام آوری برای زندگی بهتر و جدیدتر” یاد کرده است!

مهدی میکائیلی هستم یا به قول دوستان نزدیکم میکا! به خودم میگم مهندس محتوا... همیشه از چیدن چیزها کنار هم لذت میبردم؛ حالا می‌خواست چیدن قطعه‌های پازل کنار هم باشه، یا چیدن ترکیب یونایتد تو بازی فیفا یا چیدن نت‌های موسیقی کنار همدیگه. اتفاقا رشته دانشگاهیم کاملا به این علاقه ربط داشت. مهندسی شهرسازی؛ علم چیدن اجزای مختلف شهر کنار همدیگه. تو یه چیز دیگه هم خوب بودم؛ نوشتن. فکر کردم بد نیست این دو تا رو به هم پیوند بزنم. همین کارو کردم شد هنر چیدن کلمات کنار هم، به میزان کافی دانش بازاریابی محتوایی هم بهش اضافه کردم، شد هنر درست چیدن کلمات کنار هم. این شد که الان مدتهاست به جای شهر و ساختموناش، دارم زمینه و محتوا رو مهندسی میکنم.

All author posts
Write a comment

SCROLL UP