بهترین محل قرارگیری دستگاه ضدعفونی کننده دست در فضای کاری و اداری

تایپ کردن گزارشات، باز کردن درها، تماس دست‌ها با میز و صندلی و… همه عواملی هستند که دست‌ها را معرض آلودگی قرار می‌دهند. استفاده از دستگاه ضدعفونی کننده دست در فضای کاری و اداری، راهکاری ایده‌آل برای جلوگیری از انتقال ویروس و میکروب است که حتی از سوی سازمان بهداشت جهانی مورد تایید قرار گرفته است. اما بهترین محل قرارگیری دستگاه ضدعفونی کننده دست در محیط‌های کاری کجاست؟

بهترین محل قرارگیری دستگاه ضدعفونی کننده دست در فضای کاری و اداری

اهمیت محل قرار گیری دستگاه ضدعفونی کننده دست در فضای کاری

شاید در نگاه اول، انتخاب فضایی برای قرار دادن دستگاه ضدعفونی‌کننده دست مسئله‌ای پیش پا افتاده و ساده به نظر برسد، اما حقیقت ماجرا اینطور نیست!

انتخاب مناسب‌ترین مکان برای قرارگیری دستگاه ضدعفونی کننده دست، کارایی آن را به حداکثر می‌رساند. دسترسی همه کارکنان و مراجعان به دستگاه ضدعفونی‌کننده و استفاده از آن، انتقال بیماری‌های میکروبی در فضای کاری و اداری را کمتر خواهد کرد. اما چه دلایلی باعث می‌شود که محل قرارگیری دستگاه ضدعفونی کننده مهم باشد؟

سهولت استفاده

اگرچه استفاده از آب و صابون نخستین روش پاکسازی دست‌ها از آلودگی هاست، اما استفاده از دستگاه ضدعفونی‌کننده دست به‌دلیل سهولت و در دسترس بودن راهکار مناسب‌تری است. انتخاب بهترین جا برای قرار دادن دستگاه ضدعفونی کننده دست، باعث می‌شود که کارمندان به راحتی از شر آلودگی‌های روی دست خود خلاص شوند.

دسترسی سریع

تصور کنید کارمندی قصد خوردن خوراکی را دارد و باید دست خود را ضدعفونی کند. اگر دستگاه ضدعفونی‌کننده دست در فاصله نزدیک به او قرار نداشته باشد، ممکن است که از ضدعفونی کردن دست‌های خود منصرف شود. دسترسی سریع به دستگاه باعث می‌شود که کارمندان بیشتر ترغیب شوند تا از این دستگاه استفاده کنند.

قرار داشتن در معرض دید

با دیدن دستگاه ضدعفونی کننده دست اولین چیزی که به خاطر می‌آوریم، آلودگی دست‌هاست. در واقع این دستگاه درست مثل زنگ خطری است که به کارکنان هشدار می‌دهد باید دست‌های خود را ضدعفونی کنند.

از این گذشته در محیط‌های اداری که دستگاه ضدعفونی‌‌کننده در معرض دید قرار ندارد، چگونه باید مراجعه‌کنندگانی که برای اولین بار به این محیط می‌آیند، دست‌های خود را ضدعفونی کنند؟ به همین دلیل است که احتمال استفاده از این دستگاه پایین آمده و در مقابل احتمال شیوع بیماری‌ها افزایش پیدا می‌کند. راه‌حل ساده است: دستگاه ضدعفونی‌کننده دست را در معرض دید قرار دهید!

دستگاه ضدعفونی کننده دست در محل کار

دستگاه ضدعفونی کننده دست را کجا قرار دهیم؟

حالا که فهمیدیم چرا مکان قرارگیری دستگاه ضدعفونی کننده دست مهم است، احتمالا به این فکر می‌کنید که این دستگاه را در چه محلی قرار دهید؟ قبل از تصمیم‌گیری نگاهی به ایده‌های زیر بیندازید.

ورودی و خروجی فضای کاری و اداری

تحقیق جالبی در خصوص آلودگی دستگیره در انجام شده است که نشان می‌دهد تنها در عرض 2 تا 4 ساعت، بین 40 تا 60 درصد از کارکنان، ویروسی که روی دستگیره در وجود داشته است را با خود حمل می‌کنند. در اینجاست که استفاده از یک دستگاه ضدعفونی‌کننده در محل ورود و خروج، کارکنان را از قرارگیری در معرض این حجم از آلودگی نجات می‌دهد.

بهترین جای دستگاه ضدعفونی کننده دست در ورودی

روی میز کارمندان

صفحه کیبورد، ماوس، تلفن و حتی خودکار و برگه‌های مورد استفاده نقاط کلیدی برای انتقال ویروس‌ها هستند؛ چون کارمندان به‌طور مداوم در تماس با این وسائل هستند. از آنجا که کارکنان بیشتر روز خود را پشت میز می‌گذارنند، غذا می‌خورند، چای می‌نوشند و حتی سرفه یا عطسه می‌کنند، میزها به میدانی برای جولان ویروس‌ها و میکروب‌ها تبدیل خواهند شد.

جالب است بدانید این موجودات میکروسکوپی به‌ مدت 3 روز روی سطوح زنده باقی می‌مانند. از این رو قرار دادن دستگاه ضدعفونی کننده دست روی میزهای بزرگ در اپن آفیس ها ایده خوبی به نظر می‌رسد.

اتاق جلسات

هنگامی که پا به اتاق جلسه می‌گذاریم با جمعیتی از کارکنان، مشتریان یا سایر بازدیدکنندگان مواجه می‌شویم که در حال خوش و بش با یکدیگر هستند و دست آن‌ها بارها با دسته صندلی، دستگیره در و میزها و… در تماس است. استفاده از یک دستگاه ضدعفونی‌کننده دیواری نزدیک در یا قرار دادن آن روی میز، به افراد این امکان را می‌دهد که از دست‌های خود در برابر آلودگی و میکروب‌ها محفاظت کنند.

غذاخوری و محل استراحت کارکنان

محل استراحت کارکنان بهترین جا برای قرار دادن دستگاه ضدعفونی کننده دست است. تصور کنید کارکنان با دست‌هایی که محل تجمع میکروب‌ها و آلودگی‌ها هستند، در تایم استراحت یا در کافه تریا مشغول صرف خوراکی یا غذا شوند؛ در این زمان احتمال درگیری با بیماری‌های عفونی به‌شدت افزایش می‌یابد.

در اینجاست که استفاده از دستگاه ضدعفونی‌کننده رومیزی یا دیواری در این محل، مانع از به خطر افتادن سلامت افراد می‌شود.

محل مناسب برای دستگاه ضدعفونی کننده دست در آشپزخانه
چگونه کارمندان را به استفاده از دستگاه ضدعفونی کننده ترغیب کنیم؟

اگرچه انتخاب بهترین محل قرارگیری دستگاه ضدعفونی کننده دست در محیط کاری و اداری مهم است، اما این موضوع تنها زمانی اهمیت دارد که کارمندان و مراجعه کنندگان نیز از این دستگاه استفاده کنند. به همین خاطر است که برای تشویق افراد به استفاده از دستگاه ضدعفونی‌کننده به چیزهایی مثل پوستر، بروشور و… نیاز داریم. قرار دادن این پوسترها در نزدیکی دستگاه‌های ضدعفونی کننده دست و دادن اطلاعات در مورد نحوه استفاده از دستگاه می‌تواند کاملا موثر باشد.

گاهی بهتر است با بیان نکات بهداشتی به کارکنان و مشتریان یادآوری کنیم که سلامت آنها تا چه حد حائز اهمیت است.

و در پایان

استفاده از دستگاه ضدعفونی کننده دست راهکاری ایده‌آل برای پیشگیری از بروز بیماری‌های میکروبی است. با این حال محل قرارگیری دستگاه ضدعفونی‌کننده نقش مهمی در تشویق کارکنان به استفاده از این دستگاه دارد. استفاده از دستگاه ضدعفونی کننده دست اتوماتیک می‌تواند سهولت بیشتری را در استفاده و محل قرارگیری دستگاه ایجاد کند.

محل‌های پر رفت‌و‌آمد، درب‌های ورودی، اتاق جلسات، روی میزها و محل استراحت کارمندان مناسب‌ترین مکان‌ها برای قرار دادن دستگاه ضدعفونی‌کننده دست هستند. در این مکان‌ها، دستگاه‌های ضدعفونی کننده دست به خوبی در معرض دید قرار دارند. انتخاب انواع دستگاه‌های ضدعفونی‌کننده رومیزی، دیواری و ایستاده نیز بسته به نیاز کارمندان باید صورت بگیرد.

Write a comment

SCROLL UP