تفاوت گلس برد و وایت برد چیست؟ مقایسه برد شیشهای و تخته وایت برد

گلس برد یا وایت برد؛ انتخاب شما کدام است؟ اگر شما هم به دنبال تخته‌ای استاندارد برای کلاس‌های درس، اتاق کنفرانس یا حتی اتاق کار یا اتاق کودکتان هستید، احتمالا به دو راهی گلس برد یا وایت برد رسیده‌اید. اما پیش از تصمیم‌گیری نهایی، بیایید نگاهی به مقایسه کوتاه بین این دو برد کاربردی داشته باشیم و تفاوت گلس برد و وایت برد را بررسی کنیم.

گلس برد چیست؟

سال‌هاست که وقتی پا به کلاس‌های درسی، مؤسسات آموزشی، ادارات یا حتی اتاق کودکان می‌گذاریم، با تخته وایت برد مواجه می‌شویم. با این حال گلس بردها، بردهای جدیدتری هستند که بهتر است کمی بیشتر با آنها آشنا شویم.

گلس بردها همانطور که از اسمشان پیداست، از جنس شیشه ساخته شده‌اند؛ با این تفاوت که شیشه‌های به کار رفته در ساخت این بردها تا ده برابر مقاومت بیشتری نسبت به شیشه‌های معمولی دارند.

احتمالاً وقتی صحبت از گلس برد می‌شود، اغلب ما به شیشه‌هایی شفاف مثل شیشه پنجره فکر می‌کنیم. با این حال گلس بردها به شکل شفاف یا حتی مات وجود دارند و خبر خوش‌تر اینجاست که این بردها در رنگ‌های متنوعی هم تولید می‌شوند. گلس بردها سطحی براق و غیرقابل نفوذ دارند که به این زودی‌ها کدر نمی‌شوند. در نهایت ماهیت صیقلی و غیرقابل نفوذ این بردها سبب می‌شود که پاک کردن نوشته‌ها به آسانی امکان‌پذیر باشد.

تفاوت گلس برد و وایت برد چیست؟

وقتی صحبت از تفاوت برد شیشه ای و تخته وایت برد می‌شود، اولین چیزی به ذهن ما می‌رسد جنس و ساختار آن‌هاست. تخته وایت بردها معمولا از جنس تخته خرده چوب یا تخته فیبر با چگالی متوسط (MDF) هستند که لایه‌ای از ملامین، سطح آن‌ها را می‌پوشاند. با این حال گلس بردها از شیشه‌هایی با چگالی بالا ساخته شده‌اند که ضخامت نسبتاً بالایی دارند. دو عامل چگالی و ضخامت بالا باعث شده است که این بردها مقاومت نسبتاً بالایی در برابر شکستن یا خراش از خود نشان دهند.

گلس بورد در آموزشگاه

مقایسه گلس برد و وایت برد

برای اینکه بررسی تفاوت گلس برد و وایت برد باید بدانیم که نقاط قوت و ضعف هر کدام از این بردها چیست و کدام یک بر اساس نیازهای ما گزینه بهتری به نظر می‌رسد.

مزایا و معایب تخته وایت برد

اگرچه تخته وایت بردها یکی از قدیمی‌ترین انواع بردها شناخته می‌شوند، اما استفاده از آنها همچنان محبوب و رایج است و در محیط‌های آموزشی، کلاس‌های درس، شرکت‌ها و در خانه‌ها به چشم می‌خورند. اما مزایا و معایب این بردها چیست؟

 

قابل استفاده در اندازههای متنوع: این بردها در اندازه‌های کوچک تا بزرگ در بازار وجود دارند و در هر سایزی قابل سفارش هستند.

قیمت مقرون به صرفه: شاید اصلی‌ترین دلیل محبوبیت این بردها را باید قیمت مقرون به صرفه آن‌ها دانست.

امکان استفاده از ماژیک‌های رنگارنگ: از رنگ‌های متنوع ماژیک روی این بردهای سفید رنگ می‌توان استفاده کرد.

مقاومت پایین در برابر خش: این بردها به شدت مستعد فرورفتگی و خط و خراش هستند. حتی خوش‌ساخت‌ترین این بردها هم در اثر برخورد تصادفی شی دچار خراش می‌شوند.

دوام پایین: طول عمر این بردها چندان زیاد نیست و با گذشت زمان سطح ملانین روی آن دچار فرسودگی شده و تخته چوبی زیرین آن نمایان می‌شود.

به‌جای ماندن لک روی برد: اگر تا به حال با این بردها کار کرده باشید، حتماً می‌دانید که گاهی لکه‌هایی روی سطح برد باقی می‌ماند که به راحتی پاک نمی‌شود یا برد حالتی کدر به خود می‌گیرد.

مزایای تخته وایت برد در یک نگاه

  • قابل استفاده در محیط‌های آموزشی، اداری و…
  • قابل تهیه در اندازه‌های کوچک و بزرگ
  • قیمت مقرون به صرفه
  • امکان استفاده از ماژیک‌های رنگارنگ

معایب تخته وایت برد در یک نگاه

  • امکان به‌جای ماندن لک روی تخته و کدری برد
  • امکان به وجود آمدن خراش و فرورفتگی روی سطح برد
  • دوام و مقاومت نسبتاً پایین
مزایای وایت برد

مزایا و معایب گلس برد یا برد شیشه‌ای

اولین چیزی که در گلس بردهای شیشه‌ای جلب توجه می‌کند، ظاهر شیک و مدرن آن‌هاست. گس بردها را باید بردهای نسل جدید دانست که روز به روز به تعداد طرفداران آن اضافه می‌شود. در ادامه بیشتر با مزایا و معایب این بردها آشنا می‌شویم.

بزرگ‌تر نشان دادن فضا: شفافیت و سطح صیقلی این بردها باعث انعکاس نور در فضا می‌شود و محیط مد نظرتان را بزرگ‌تر و دنج‌تر نشان می‌دهد.

انتخاب رنگ بدون محدودیت: تنوع رنگی خاص این بردها جلوه‌ای زیبا به محیط کار، اتاق کار، اتاق کودک، آشپزخانه و مراکز آموزشی می‌بخشد. رنگ‌هایی که جنب و جوش تازه‌ای را به فضای مورد نظرتان القا می‌کنند.

سخت و مقاوم مثل سنگ: دوام و مقاومت این بردها باعث شده است که به این راحتی‌ها نشکنند. این بردها درست مانند سنگ غیرقابل نفوذ هستند و جوهر به داخل ساختار آن نفوذ نمی‌کند.

تمیز و شفاف عین روز اول: پاک کردن این بردها به ساده‌ترین شکل ممکن انجام شود. نکته اصلی اینجاست که بردهای شیشه‌ای به‌دلیل ساختاری که دارند، کدر نمی‌شوند و تا سال‌های سال برای ما کارایی خواهند داشت.چسبنده مثل آهنربا: برخی از بردهای شیشه‌ای خاصیت مغناطیسی دارند و این قابلیت دست شما برای نصب وسائل مختلف را باز می‌گذارد.

هر چیزی بهایی دارد: در رابطه با معایب این بردها باید به قیمت نسبتاً بالای آن اشاره کرد که البته با توجه به دوام، تنوع رنگی و سایر ویژگی‌های مثبت آن ارزشش را دارد.

شفافیت کمی درسرساز: گاهی شفافیت بیش از حد برخی این بردها سبب می‌شود که نوشته‌های روی آن چندان واضح به نظر نرسد.

مزایای گلس برد

مزایای گلس برد در یک نگاه

  • شفاف و دارای تنوع رنگی بالا
  • مقاوم در برابر خش و غیرقابل نفوذ
  • سهولت تمیز کردن
  • بادوام و مقاوم در برابر فرسودگی و کدری

معایب گلس برد در یک نگاه

  • قیمت بالاتر نسب به وایت برد
  • امکان ناواضح بودن نوشته‌ها در محصولات بی کیفیت

بالاخره گلس برد بهتره یا وایت برد؟

حالا که به تفکیک به بررسی تفاوت گلس برد و وایت برد پرداختیم، نوبت به تصمیم‌گیری نهایی می‌رسد. اگرچه سال‌های سال است که تخته وایت بردها را در هر محیطی می‌بینیم، اما شاید نوبت آن رسیده که به گزینه‌های جدیدتر هم فکر کنیم. گلس بردها با برخورداری از شفافیت بالا، تنوع رنگی خاص و مقاومت زیاد در برابر خط و خش توجه افراد زیادی را به خود جلب کرده‌اند. برای داشتن محیط کاری خلاقانه، محیط آموزشی پرانرژی و اتاق کار مدرن، گلس بردها گزینه‌ای ایده‌آل هستند. با این حال تخته وایت بردها نیز مزایای خاص خود را دارند. به نظر شما کدام یک گزینه بهتری با توجه نیازهایتان هستند؟ تصمیم نهایی با شماست.

Write a comment

SCROLL UP