خانه شماست یا همان خانه‌ایست که تحویل گرفتید؟ کارهایی برای حس و حال بهتر در خانه

تمام آن ساعت­هایی که در اداره پشت مانیتور نشسته­ایم، سر کلاس­های دانشگاه، مشغول نوشتن جزوه­های سنگین هستیم یا در شلوغی مترو، دستگیره­ای را چسبیده­ایم و خودمان را به زور سرپا نگه­ داشته­ایم، به خانه فکر می­کنیم. به خانه، حس و حال بهتر و راحتی­اش. لباس­های آزاد و راحت، گرمای خانه و فنجانی چای!

سوال فریبنده­ای که طراحان دکوراسیون در ابتدا می­پرسند، این است که: «دوست دارید خانه­تان چه حسی داشته باشد؟»

تمرکز روی پاسخ دادن به این سوال، می­تواند معجزه کند. در واقع، راز زیبایی خانه در تعریف احساساتی است که می­خواهید در خانه خود پرورش دهید. این سوال به شما کمک می­کند تا برای زیبا کردن خانه­تان، کمتر نگران باشید و راحت­تر تصمیم بگیرید.

حس و حال بهتر خانه

حس و حال خانه‌تان را بسازید

وقتی از آدم­‌ها سوال می­شود که: «تصورتان از یک خانه زیبا و راحت چیست؟»، اغلب از خواندن یک کتاب خوب در کنار شومینه حرف می­زنند. با این حال، افرادی هم خانه­‌های لوکس با وسایل گران­‌قیمت را زیبا می­دانند. این به نظر شما بستگی دارد اما راهکارهای ساده­‌ای وجود دارد که با انجام آن­‌ها می­‌توانید احساس بهتری نسبت به خانه‌­تان داشته باشید.

شخصی سازی انجام دهید

اصلاحات و بازسازی­های شخصی می­‌توانند تاثیر زیادی بر زیباسازی منزلتان­ داشته باشند. خانه را همانطور که صاحبخانه قبلی به شما تحویل داده، نگه ندارید. با توجه به میزان بودجه­‌ای که در اختیار دارید، بعضی از بخش­‌ها را تخریب کنید یا از نو بسازید. دیوارها را رنگ‌­آمیزی کنید یا کاغذ دیواری­­‌ها را تعویض کنید. دستی به سر و گوش خانه بکشید و آن را به سلیقه خودتان در بیاورید.

شخصی سازی حس و حال خانه

خلاق باشید

برای زیبا کردن خانه و حس و حال بهتر­، می­توانید از خلاقیت­تان استفاده کنید. در گوشه و کنار خانه، چیزهایی قرار دهید که روح خلاق شما را تغذیه می­‌کنند. عکس‌­های خانوادگی و شادی را که در آلبومتان دارید و تمام عکس‌­هایی که به شما الهام می­بخشند، قاب کنید و روی دیوارهای اتاق، نشیمن یا روی یخچال آشپزخانه بچسبانید. موسیقی مورد علاقه‌تان را همیشه در خانه پخش کنید. اگر کلکسیون فندک، تمبر یا کبریت داشته­‌اید، آن­‌ها را از ته انباری بیرون بیاورید و گوشه­‌ای از خانه را به آن­ها اختصاص بدهید. مطمئن باشید دیدن کلکسیون­‌ها در منزل، برای افراد زیادی جالب توجه است.

حس و حال متفاوت خانه شما

نظم یک کلیدواژه مهم است

سعی کنید برای هرچیزی در منزل یک جای مخصوص تعیین کنید و عادت کنید که هرچیزی را درست در جای خودش قرار دهید. این کار باعث می‌­شود هیچ­وقت بی­نظم یا شلخته به نظر نیایید، اما در مورد مرتب یا تمیز نگه داشتن بیش از حد چیزها استرس نداشته باشید گاهی اوقات بی­‌نظمی و شلختگی را بپذیرید و راحت و آرام باشید.

به نور فکر کنید

چیزی که باعث می­شود حس و حال خانه ما بهتر شود، نور طبیعی است. یک پنجره بزرگ می­تواند معجزه کند. اما اگر خانه­تان پنجره­های بزرگی ندارد، آینه­ها هم گزینه خوبی هستند که می­توانند نور را منعکس کنند و فضا را زیباتر و دلبازتر نشان بدهند. صداهای آزاردهنده و نورهای شدید یا کم را با پرده‌­های ضخیم یا نازک، تنظیم کنید.

نور خانه شما

رنگ مخصوص خودتان را پیدا کنید

این واقعیت که رنگ­‌ها دارای تاثیر عاطفی هستند را نباید فراموش کنید. رنگ­‌ها می­‌توانند احساسات شما را تغییر دهند و بر حال و هوای شما تاثیر بگذارند. این­که کدام رنگ، امسال ترند است یا طراحان دکوراسیون چه نظری دارند را کنار بگذارید. برای انتخاب رنگ غالب در دکوراسیون خانه‌­تان، به بهترین خاطراتتان فکر کنید. در بانکِ حافظه­‌تان چه رنگ‌هایی را می­‌ینید؟ این رنگ‌­ها همان رنگ­‌هایی هستند که در خانه به شما احساس خوبی می‌­دهند.

رنگ مخصوص خانه شما

اساسی نظافت کنید

نظافت­‌های عمیق و اساسی انجام دهید. این طور نباشد که فقط تار عنکبوت‌­ها را جارو کنید. بلکه زمانی را به طور منظم، به نظافت­‌های اساسی اختصاص دهید. همه چیز را پاکسازی کنید. این پاکسازی می­‌تواند روحیه شما را به شکل جادویی بالا ببرد. گاهی جای بعضی چیزها را تغییر دهید یا آیتم‌­هایی که خاطرات بدی را برایتان زنده می­‌کنند، از خانه بردارید و چیزهایی را جایگزین آن­ها کنید که یادآور لحظات خاطره انگیز، شاد و زیبای شما هستند. این کار تنها یک عمل فیزیکی نیست بلکه نشان‌دهنده نوعی آسودگی فکری، ذهنی و روحی است.

و در پایان

خانه، یک پناهگاه برای آرامش پیدا کردن است. اگر می­خواهید که از فضای خانه­‌تان بیشتر لذت ببرید، کمال­گرایی را متوقف کنید. قرار نیست که همه خانه­‌ها شبیه به خانه­‌های مجلات طراحی داخلی باشند. بنابراین، هیچ وقت از وضعیت طبیعی خانه­‌تان خجالت نکشید و اگر دوستانتان به خانه­‌تان آمدند، از آن­ها عذرخواهی نکنید. خودتان را در خانه با چیزهایی که دوست دارید، محاصره کنید و فضایی را برای خودتان و دیگران بسازید که در آن احساس راحتی و آرامش می­‌کنند.

Write a comment

SCROLL UP