چطور نور را به خانه کوچکم آوردم؛ راه های افزایش نور در خانه

همه چیز از جایی شروع شد که دو هفته‌ای را به‌خاطر کرونا در خانه قرنطینه شدم. آن هم درست زمانی که موعد تمدید قرارداد اجاره خانه‌مان رسیده بود. به دلایل مختلف با صاحب‌خانه به توافق نرسیدیم و تصمیم گرفتیم که نقل مکان کنیم. چون نمی‌توانستم از خانه خارج شوم، همسرم تمام کارهای مربوط به پیدا کردن خانه را به عهده گرفت. تمام نقش من در انتخاب خانه جدید، دیدن چند تصویر نصفه و نیمه از خانه و نظر دادن در مورد آنها بود. حدودا 10 روزی طول کشید تا خانه جدیدمان را انتخاب کردیم…

برخورد اول؛ خانه کم نور و دلگیر

روزی که اسباب و اثاثیه را به خانه جدید بردیم، فهمیدم که مرتکب چه اشتباهی شدیم! یک خانه 60 متری که معلوم بود تمام وسایل‌مان را در خود جای نخواهد داد. با فضای کوچک می‌توانستم سر کنم اما کم نور بودن خانه برایم قابل تحمل نبود. همیشه عاشق روشنایی و نور زیاد بودم اما خانه جدیدمان سهم زیادی از نور طبیعی نبرده بود. به همسرم اعتراض کردم که چرا چنین خانه‌ای را اجاره کرده اما دیگر کار از کار گذشته بود…

چطور نور را به خانه کوچکم آوردم؛ راه های افزایش نور در خانه

خانه برایم شده بود تاریک‌ترین و دلگیرترین نقطه دنیا! همسرم ولی اهمیت چندانی به طبیعی یا غیرطبیعی بودن نور نمی‌داد و مدام میگفت: چند وقت که بگذرد عادت میکنی! اما بعد از گذشت یک ماه هنوز به نبودن نور در خانه‌ام عادت نکرده بودم. هر کدام از دوستان و آشنایان هم که می‌آمدند، ناخواسته به کم نور بودن خانه اشاره می‌کردند و داغ دلم تازه می‌شد.

بالاخره تصمیم گرفتم که خودم دست به کار شوم و هر طور شده این مشکل را حل کنم.

چطور روشنایی را به خانه کم نور بیاوریم؟

این عبارتی بود که به زبان فارسی و انگلیسی در گوگل سرچ میکردم و مطالب مختلفی را در مورد راهکارهای افزایش نور خانه می‌خواندم. بعضی راهکارها به نظرم مسخره می‌آمدند و بعضی دیگر هم در خانه ما قابل اجرا نبود. بالاخره بعد از کلی گشت و گذار در سایت‌های مختلف، پیج‌های اینستاگرام و پینترست تقریبا متوجه شدم که باید چه بکنم. چند راهکار را بر اساس ویژگی‌های خانه‌مان انتخاب کردم و بعد از مشورت با همسرم شروع به اجرای آنها کردیم.

استفاده حداکثری از نور طبیعی

اولین چیزی که فهمیدم این بود که باید از همان حداقل نوری که وارد خانه می‌شد، بیشترین بهره را ببرم. کارهایی که برای ورود بیشتر نور طبیعی به داخل خانه انجام دادم، این‌ها بود:

  • عوض کردن پرده‌های ضخیم قبلی با پرده‌های نازک و شفاف
  • انتخاب رنگ روشن برای پرده‌ها جهت هدایت بهتر نور به داخل خانه
  • استفاده از آینه دکوراتیو برای بازتاب دادن نور در فضای خانه

باورتان نمی‌شود! به محض اینکه پرده‌های جدید را جایگزین پرده‌های ضخیم و تیره قبلی کردم، انگار روشنایی خانه دو برابر قبل شده بود. حفظ حریم خصوصی برایم مهم بود وگرنه ترجیح می‌دادم پرده را کلا از دکوراسیون خانه حذف کنم و نور طبیعی به صورت مستقیم وارد خانه شود.

استفاده از آینه هم به نظرم ایده جالبی آمد. چند آینه دکوراتیو در طرح‌های مختلف خریدم و بزرگ‌ترین‌شان را در مسیر نور قرار دادم. این کار، بیشتر از چیزی که فکر می‌کردم روی روشن‌تر شدن خانه تاثیر گذاشت.

چطور نور را به خانه کوچکم آوردم؛ راه های افزایش نور در خانه

معجزه رنگ روشن

همین حالاشم خانه‌مان کلی روشن‌تر شده بود، اما من دست بردار نبودم و دوست داشتم از همه گزینه‌های روی میز استفاده کنم. و خب چه گزینه‌ای بهتر از بازی با رنگ‌ها؟

می‌دانستم که استفاده از رنگ‌های روشن، خانه‌ را پرنورتر می‌کند. رنگ‌های روشن مثل سفید، از یک طرف انعکاس نور بیشتری دارند و از طرف دیگر، خانه را دلبازتر و روشن‌تر نشان می‌دهند. اما مسئله اصلی این بود که:

و اینکه چه رنگی را انتخاب کنم؟
  • سفید
  • صدفی
  • کرم روشن
  • بژ
  • سبز روشن
  • آبی آسمانی
  • صورتی روشن
  • خاکستری روشن
رنگ کدام بخش دکوراسیون را عوض کنم؟
  • دیوارها
  • مبلمان
  • سقف
  • فرش
  • لوازم دکوری

خب! دیوارها و سقف که از قبل سفید بودند و نیازی به تغییر رنگ نداشتند. چند وقتی بود که میخواستم مبل‌های خانه را عوض کنم و حالا انگار وقتش رسیده بود.

برای انتخاب رنگ، نمونه‌های زیادی دیدم و در نهایت به دو رنگ کرم و خاکستری روشن رسیدم. خاکستری روشن یکی از آن رنگ‌هایی‌ست که توهم نوری ایجاد می‌کند و مخصوصا برای منی که علاقه چندانی به رنگ سفید نداشتم، انتخاب مناسبی بود. ولی آخر سر، کرم روشن را انتخاب کردم چون رنگ‌های گرم را بیشتر دوست داشتم و با تم رنگی خانه‌مان هم هماهنگی بیشتری داشت.

مبل‌های قهوه‌ای سوخته‌مان را با یک دست مبلمان کرم رنگِ نو عوض کردیم. کاملا حس می‌کردیم که پذیرایی خانه‌مان روشن‌تر از قبل به نظر می‌رسد. انگار رنگ تیره مبل قبلی، تمام نور وارد شده به پذیرایی را در خود حبس کرده بود!

وقتی تاثیر این کار را دیدیم، تصمیم گرفتیم کمی بیشتر خودمان را در خرج بندازیم و یک فرش کرم رنگ هم برای پذیرایی بخریم. ترکیب فرش و مبل‌ها عالی شد… البته شاید شما بخواهید هزینه بیشتری کنید، دردسر بیشتری به جان بخرید و کفپوش خانه‌تان را عوض کنید. در عکس‌هایی که از خانه‌های مختلف می‌دیدم، تفاوت بین کفپوش چوبی روشن و تیره از زمین تا آسمان بود.

آخرین کاری که انجام دادم خرید چند وسیله دکوری با رنگ روشن مثل تابلو، گلدان تزئینی و… و قرار دادن آنها در چند جای مختلف بود. شاید این کار تاثیر زیادی روی پرنور کردن خانه نداشت اما بی تاثیر هم نبود. تازه خانه را خوشگل‌تر از قبل کرد…

کلا استفاده از رنگ‌های روشن و خنثی همه جوره جواب می‌دهد؛ هم خانه را پرنورتر می‌کند و هم به راحتی با بقیه بخش‌های دکوراسیون هماهنگ می‌شود.

چطور نور را به خانه کوچکم آوردم؛ راه های افزایش نور در خانه

نیروی کمکی با نورپردازی در خانه

وضعیت روشنایی خانه‌مان قابل مقایسه با قبل نبود، دیگر خبری از آن فضای دلگیر و تاریک نبود و حس و حالم از حضور در خانه به کلی فرق کرده بود. اما انگار دوست داشتم از همه اطلاعاتی که در دنیای اینترنت به دست آورده بودم استفاده کنم!

چیزهایی مثل نور مخفی، آباژور و چراغ‌های دکوراتیو گزینه‌هایی بودند که به چشمم خورده بود. اما یک لوستر سقفی همان چیزی بود که ما لازم داشتیم. یک منبع نور کمکی که هم چهره خانه‌مان را زیباتر می‌کرد و هم روشنایی بیشتری را به خانه می‌آورد.

لاله زار را حسابی بالا و پایین کردیم و انواع مدل لوستر را دیدیم تا بالاخره یک لوستر مدرن با شاخه‌های زیاد انتخاب کردیم. یک لوستر شیک با چراغ آویزهایی که مثل یک چشمه نور در خانه‌مان خودنمایی می‌کنند.

چطور نور را به خانه کوچکم آوردم؛ راه های افزایش نور در خانه

دیگه چه کارهایی میشه انجام داد؟

من از بین کلی روش‌های جورواجور برای افزایش دادن نور خانه، چندتا از آنها را انتخاب و اجرا کردم. نتیجه کار هم برایم کاملا رضایت بخش بود. اما روش‌های دیگری هم برای پرنورتر کردن خانه وجود دارد که با شما به اشتراک می‌گذارم:

  • اگر دیوار خانه‌تان تیره است، تغییر آن به رنگ‌های روشن تاثیر فوق العاده‌ای روی پرنور شدن خانه‌تان می‌گذارد. دیوارهای روشن، نور را منعکس می‌کنند و باعث دلباز شدن خانه می‌شوند.
  • رنگ‌آمیزی سقف هم می‌تواند تاثیر زیادی روی فضای تاریک خانه بگذارد. رنگی مثل آبی آسمانی!
  • استفاده از فرش، قالیچه یا کفپوش روشن هم گزینه دیگریست که در اختیار دارید. هر چقدر رنگ کف خانه روشن‌تر و براق‌تر باشد، به بزرگ‌تر و پرنورتر دیده شدن خانه‌تان کمک خواهد کرد.
  • سبک اسکاندیناوی یکی از بهترین سبک‌های دکوراسیون برای خانه‌های کوچک و کم نور است. در این سبک، رنگ سفید حرف اول را در دکوراسیون خانه می‌زند.
  • استفاده از منابع نوری مثل لوسترهای بلند در آشپزخانه، نور مخفی در پذیرایی، آباژور در اتاق خواب و انواع دیگر سیستم روشنایی سقفی و دیواری را هم امتحان کنید.
  • انتخاب کاغذ دیواری ساده و روشن که خانه را بزرگ‌تر و پرنورتر نشان دهد.
  • استفاده از لوازم دکوری و اکسسوری‌هایی که باعث انعکاس بیشتر نور در خانه می‌شوند؛ مثلا آینه‌های دکوراتیو، گلدان‌های شیشه‌ای و یا حتی آکواریوم
  • کاشی‌های بین کابینتی نور را به خوبی انعکاس می‌دهند و آشپزخانه را جذاب‌تر می‌کنند.

از لینک‌های زیر هم میتونید برای ایده گرفتن کمک بگیرید:

مهدی میکائیلی هستم یا به قول دوستان نزدیکم میکا! به خودم میگم مهندس محتوا... همیشه از چیدن چیزها کنار هم لذت میبردم؛ حالا می‌خواست چیدن قطعه‌های پازل کنار هم باشه، یا چیدن ترکیب یونایتد تو بازی فیفا یا چیدن نت‌های موسیقی کنار همدیگه. اتفاقا رشته دانشگاهیم کاملا به این علاقه ربط داشت. مهندسی شهرسازی؛ علم چیدن اجزای مختلف شهر کنار همدیگه. تو یه چیز دیگه هم خوب بودم؛ نوشتن. فکر کردم بد نیست این دو تا رو به هم پیوند بزنم. همین کارو کردم شد هنر چیدن کلمات کنار هم، به میزان کافی دانش بازاریابی محتوایی هم بهش اضافه کردم، شد هنر درست چیدن کلمات کنار هم. این شد که الان مدتهاست به جای شهر و ساختموناش، دارم زمینه و محتوا رو مهندسی میکنم.

All author posts
Write a comment

SCROLL UP