رایحه‌ها را با حس و حالتان هماهنگ کنید

ما انسان‌ها، پیچیده هستیم؛ در طول روز حس و حالمان می‌تواند ده‌ها بار تغییر کند و با هر اتفاقی که در اطرافمان می‌گذرد به راحتی مودمان هم عوض شود. گاهی حسابی از حس و حالی که داریم لذت می‌بریم اما وای به وقتی که دل و دماغ نداشته باشیم. در این جور مواقع بیشتر پیچیده می‌شویم؛ یعنی با این که شرایطمان تغییری نکرده اما کافیست بخواهیم تا بتوانیم حس و حالمان را از این رو به آن رو کنیم.

هر کسی به روشی، خودش را به حال خوب مهمان می‌کند. یکی با خرید، یکی با موسیقی و یکی هم با پخش کردن رایحه مورد علاقه‌اش در فضای خانه با محل کار! این آخری شاید کمی عجیب به نظر بیاید اما تاثیر شگفت انگیزی دارد؛ رایحه ها می‌توانند در چند ثانیه باعث تغییر حس و حالمان شوند.

ارتباط بین رایحه و حس و حال (mood)

بویایی بیش از پنج حس دیگر، با بخش حافظه و احساسات مغز ارتباط دارد تا جایی که ۷۵٪ از همه احساسات روزانه انسان‌ها مرتبط با آن است. این که چشایی، لامسه، بینایی و شنوایی از لحاظ قدرت به ترتیب بعد از بویایی قرار می‌گیرند حیرت انگیز است.

حس و حال رایحه

برای درک بهتر این موضوع باید نحوه حس کردن رایحه را بفهمیم. دلیل علمی این موضوع این است که بخشی از مغز که بوها را پردازش می‌کند، همان جایی است که احساسات را تحت تاثیر قرار می‌دهد. در واقع هنگام استشمام، مولکول‌های بو به سیستم لیمبیک در مغز سرازیر می‌شوند؛ جایی که محل پردازش حس و حال، احساسات و عواطف است. پس وقتی چیزی را بو می‌کنیم تاثیر زیادی روی احساسات و در نتیجه حال روحیمان می‌گذاریم. به همین دلیل یکی از راه‌های داشتن مود خوب، بوی خوب است.

رایحه ها چطور روی حس و حال ما تاثیر می‌گذارند؟

رایحه‌ها رفتار ما را تحت تاثیر قرار می‌دهند و واکنش فیزیولوژیکی به همراه دارند. خیلی از آن‌ها هوشیاریمان را افزایش می‌دهند و باعث مثبت اندیشی می‌شوند و یا بر کاهش استرس، کاهش بی‌خوابی و ایجاد تمرکز اثر می‌گذارند. اما چون نحوه دریافت و پردازش بو توسط مغز ما پیچیده است، هنوز مشخص نیست که چگونه چنین چیزی اتفاق میفتد.

به هر حال ایجاد محیطی همراه با بوی دلپذیر بسیار ساده و لازم است تا هم روحیه کوتاه مدت و هم بلند مدت تقویت شوند. به همین خاطر هر روز استفاده از پخش کننده‌های رایحه بیشتر و بیشتر می‌شود و این محصولات متناسب با حال و هوای هر کسی طراحی و سفارشی می‌شوند. اما شما چه حال و هوایی را می‌پسندید و از چه رایحه‌ای برای بهبود حس و حالتان استفاده می‌کنید؟

حس و حال رایحه ها را بشناسید

گاهی شاد و پرانرژی هستیم، گاهی نیاز به آرامش داریم، بعضی وقت‌ها احساسات عاشقانه کل وجودمان را فرا می‌گیرد، گاهی اوقات دوست داریم از همه چیز و همه کس رهایی پیدا کنیم و…

حس و حال رایحه ها با هم فرق دارد و هر کدام از آنها ما را وارد مود خاصی می‌کنند…

دو برابر شادی

گاهی اوقات کیفمان حسابی کوک است، با دلیل یا بی دلیل خوشحالیم و حس شادی هیچ جوره رهایمان نمی‌کند! دوست داریم این حس را تکمیل کنیم؛ مثلا به بهترین دوستمان زنگ بزنیم و خوشحالی‌مان را با او تقسیم کنیم، یا مثلا یک آهنگ شاد و انرژیک را پلی کنیم. حتی می‌توانیم مولکول‌های هوا را هم در شادی خودمان شریک کنیم. چطور؟ اصلا سخت نیست. فقط کافیست یک رایحه تشکیل شده از مرکبات را در خانه پخش کنیم تا حس شادی و انرژی را وارد فضا کند!

ارتباط رایحه و حس و حال
لبخند به استرس

می گویند اگر مشکلی قابل حل است چرا نگران باشیم و اگر قابل حل نیست، پس نگرانی هم فایده‌ای ندارد. اگر شما هم دچار استرس هستید و با خواندن این جمله کاملا درست و منطقی، باز هم حالتان تغییری نکرد، فدای سرتان! در عوض اگر رایحه‌ای از اسطوخودوس را تهیه کنید، آن وقت می‌بینید که در چشم به هم زدنی، استرس شما به ناکجا آباد خواهد رفت.

عشقی بی پایان

چه شب ولنتاین باشد، چه روز تولد عشق زندگیتان و چه عصری بارانی، ممکن است حس دو نفره بودن فضا را داشته باشید. فراموش نکنید که چنین لحظاتی بسیار با ارزش هستند و خیلی زیبا خواهد شد اگر این لحظات ناب را با رایحه‌ای خوشبو مثل چوب صندل، به یاد ماندنی کرده و خاطره آن را تا ابد ثبت کنید.

خستگی ناپذیر

داشتن انرژی زیاد هم به خود ما و هم به اطرافیانمان شادی زیادی را هدیه می‌دهد. وقتی مود پر انرژی داشته باشید، ناخواسته همه را سمت خود جذب می‌کنید و فضا را بسیار شاد خواهید کرد. اگر همراه با این انرژی در محیط از رایحه نعنا نیز استفاده شود، شما به شخصیتی خستگی ناپذیر تبدیل خواهید شد که به نظر می‌رسد هرگز روی پا بند نیست و حالا حالاها قصد آرام نشستن ندارد!

آرام و سبک

اگر در محیطی ساکت و آرام یوگا کار می‌کنید، اگر شب شعر برگزار کرده‌اید، اگر در حال مطالعه هستید یا استراحت می‌کنید و اگر به هر دلیل دیگری نیاز به آرامش دارید، از رایحه یاس غافل نشوید. پیچیدن عطر یاس در محیط، آرامشتان را چند برابر و روحتان را سبک‌تر خواهد کرد.

یوگا
رها مثل پروانه

گاهی وقت‌ها دوست داریم دنیا و آدم‌هایش فاصله بگیریم، به هیچ چیز و هیچکس فکر نکنیم، خودمان باشیم و خودمان. این همان حس رهایی است که ما را از وابستگی به هر چیز و هر کسی نجات می‌دهد. لحظه‌ای که به چنین حسی رسیدید، حتما رایحه وانیل را به روحتان جایزه بدهید.

افسردگی عذاب آور

حسی که خیلی از ما حداقل یک بار در زندگی تجربه می‌کنیم، افسردگی است. شکست عشقی، مشکلات مالی، احساس تنهایی، از دست دادن عزیزان و هزار و یک دلیل دیگر برای افسردگی هست. همانطوری که ساختن از ویران کردن سخت‌تر است، شاد بودن هم از غصه خوردن و افسرده بودن سخت‌تر است. حالا که با تاثیر رایحه‌ها آشنا شده‌ایم، خوب است در چنین مواقعی حداقل کاری که از دستمان برمی‌آید انجام دهیم. مثلا از رایحه زنجبیل استفاده کنیم، لذتش را ببریم و خودمان را لایق روزهایی شیرین‌تر ببینیم.

و در پایان

اگر بدانیم که ۷۵ درصد از احساسات روزمره ما به حس بویایی وابسته است، قطعا وقت و هزینه بیشتری را صرف رایحه‌ها خواهیم کرد. بوها تاثیر شگفت انگیزی روی حس و حال ما دارند. برای مود رمانتیک، پر انرژی، آرام، شاد و یا هر حس دیگری فقط کافیست که رایحه‌ها را بشناسیم، آن‌ها را با حس و حالمان هماهنگ کنیم و معمول‌ها را کنار بگذاریم.

دوران نوجوانی عاشق ریاضی و فیزیک بودم. اما کم کم فهمیدم زبان، ادبیات، فرهنگ و گردشگری دغدغه‌های حرفه‌ای من هستن. به خاطر همین خیلی وقته که یادگیری زبان‌های مختلف یکی از تفریحاتمه. همراهی با توریست‌ها برام لذت بخشه. با تالیف و ترجمه سعی می‌کنم اثری از خودم باقی بذارم. سفرهای دور رو دوست دارم و با آدم‌هایی از فرهنگ‌های مختلف صمیمی هستم.

All author posts
Write a comment

SCROLL UP