آلوده ترین نقاط خانه تان را بشناسید

یک عبارت جالب هست که می­‌گوید: همه می­‌خواهند زمین را نجات دهند اما کسی حاضر نیست در شستن ظرف­‌ها به مادر خانواده کمک کند! این طنز می­خواهد به ما بفهماند که برای داشتن زمینی پاک اول باید از خانه خودمان شروع کنیم.

خانه ­ای مرتب و تمیز هم سلامت نگهمان می­دارد و هم روحمان را آرام می‌­کند. اما برای نظافت آن فقط شستن ظرف­‌ها، جارو کشیدن یا گردگیری کافی نیست. خیلی اوقات اصلا حواسمان به آلوده ترین نقاط خانه نیست. در این مقاله آلوده‌ترین نقاط خانه را معرفی می‌کنیم.

نحوه انتشار باکتری و ویروس در خانه

در مطالعه‌ای که در سال 2016 روی آلوده‌ترین وسایل خانه انجام شده، بیش از 340 نوع باکتری مختلف روی 30 وسیله پیدا شده است. عجیب­تر این که بعضی از این باکتری­‌ها در دمای مناسب و با وجود تغذیه خوب هر 20 دقیقه یک بار هم تقسیم می­‌شوند! البته همه آن­ها آنقدر هم خطرناک نیستند و فقط بعضی از آنها می‌توانند باعث بیماری شوند. مثل باکتری‌های زیر:

  • استافیلوکوکوس اورئوس
  • سالمونلا
  • اشرشیاکلی
  • ویروس کرونا

ویروس و باکتری‌ها می‌تواند از فرد به فرد و یا از فرد به سطح و برعکس منتقل شوند. عوامل مختلفی روی رشد و تکثیر ویروس و باکتری تاثیرگذار است که مهم‌ترین آنها را در ادامه می‌خوانید:

  • نوع سطح
  • عادات و سبک زندگی
  • روش‌های نظافت

این باکتری‌ها و ویروس‌ها برای خودشان دنیایی دارند و سبک زندگی ما بر طول عمرشان اثر دارد. جنس سطوحی که در خانه هستند، این که چند وقت یک بار لباس‌هایمان را می­‌شوییم یا حمام می‌­رویم، چه قدر و از چه روشی خانه را ضد عفونی می­کنیم همگی برای طول عمر آن­ها موثر هستند. اما این ویروس‌­ها و باکتری­‌ها در نقاطی از خانه بیشتر جمع می‌­شوند که در ادامه به آنها پرداخته‌ایم.

آلوده ترین نقاط خانه و راه نظافت آن ها

وجود انواع ویروس و باکتری­‌ها در خانه کمی هم نه! خیلی ترسناک است. اما اگر آلوده‌ترین نقاط خانه را بشناسیم و راه نظافتشان را بدانیم خیالمان راحت­‌تر خواهد شد.

1-اسفنج ظرفشویی

اسفنج ظرفشویی یکی از کثیف‌­ترین نقاط در خانه است. وقتی می­‌گوییم کثیف­‌ترین نقطه، یعنی حتی آلوده‌­تر از سرویس بهداشتی! شستن، حرارت دادن در ماکروفر، آغشته کردن به سرکه و هر راه دیگری که فکرش را بکنید تنها بخشی از ویروس‌­های آن را از بین می‌­برد. تنها راه مطمئنی که در مورد نظافت اسفنج و از بین بردن کامل صدها نوع باکتری و ویروس آن وجود دارد، تعویض اسفنج است.

2- دستگیره های اجاق گاز

دستگیره­‌های اجاق گاز هر روز بارها لمس می­‌شوند و آلودگی­‌های دست همه خانواده به آن­ها منتقل می­‌شود. به همین دلیل بسیار کثیف هستند. سرکه سفید می­‌تواند چاره­ای برای ضد عفونی کردن این دستگیره‌­ها باشد. کافی است به مدت پنج دقیقه آن­ها را در سرکه سفید بگذاریم یا رویشان اسپری کنیم و بعد از سی ثانیه بشوئیم. پس از آن هم باید دستگیره‌­ها را خشک کنیم.

3- سینک آشپزخانه

وقتی ظرف‌­های کثیف را در سینک می‌­گذاریم، به تکثیر ویروس و باکتری کمک بزرگی می­‌کنیم. حتی اگر زرنگ باشیم و ظرف­ها را زود بشوییم باز هم نمی‌­توانیم جلوی انتشار آلودگی در سینک را بگیریم. ویروس و باکتری از طریق مواد غذایی مختلف مثل گوشت و مرغ خام، سبزیجات و میوه‌ها و… به سینک منتقل می‌شود. تمیزکاری دائمی و ضدعفونی کردن سینک با مواد شوینده می‌تواند تا حد قابل توجهی از رشد و تکثیر باکتری و ویروس جلوگیری کند.

اما برای اینکه خیالتان به طور کامل از بابت بهداشت سینک راحت شود، می‌توانید از سینک آنتی باکتریال در خانه‌تان استفاده کنید. این سینک‌ها دارای خاصیت آنتی باکتریال هستند و به هیچ عنوان امکان رشد ویروس و میکروب در آنها وجود ندارد.

آلوده ترین نقاط خانه شما

4- کاسه توالت

آلوده بودن کاسه توالت چیز عجیب و غریبی نیست. در هر سانتی‌متر مربع از آن بیش از سه میلیون باکتری وجود دارد که ممکن است به هوا هم منتقل شوند. استفاده از وایتکس یا قرص‌­های ضد عفونی کمک خوبی برای نظافت این قسمت از خانه است.

5- شیرهای آب

شیرهای آب تمیز و براق بسیار ارزشمند هستند و حس خیلی خوبی از پاکیزگی به اهالی خانه می­دهند. برای آن که بتوانیم از نظافت این نقاط خیلی آلوده لذت ببریم، تنها نیاز به یک فرچه، آب گرم، صابون و یا سرکه سفید داریم.

6- حمام

اگر فکر می‌­کنید که حمام تمیزترین نقطه خانه است سخت در اشتباهید. اتفاقا چیزهای مختلفی در حمام هستند که آن را به یکی از آلوده‌­ترین نقاط خانه تبدیل کرده­‌اند. مثلا پادری وسیله‌­ای است که شاید هیچ وقت فکرش را نکرده‌­ایم که چه قدر آلوده است. به خاطر همین لازم است حتما نوع قابل شستشوی آن را بخریم. هر چند هفته یک بار هم ضد عفونی کردنش را فراموش نکنیم.

دوران نوجوانی عاشق ریاضی و فیزیک بودم. اما کم کم فهمیدم زبان، ادبیات، فرهنگ و گردشگری دغدغه‌های حرفه‌ای من هستن. به خاطر همین خیلی وقته که یادگیری زبان‌های مختلف یکی از تفریحاتمه. همراهی با توریست‌ها برام لذت بخشه. با تالیف و ترجمه سعی می‌کنم اثری از خودم باقی بذارم. سفرهای دور رو دوست دارم و با آدم‌هایی از فرهنگ‌های مختلف صمیمی هستم.

All author posts
Write a comment

SCROLL UP