نحوه نگهداری و نظافت سینک گرانیتی

دیدن یک سینک کثیف و آلوده، بعد از قدم گذاشتن به آشپزخانه کاملا ناامیدکننده است! اگرچه در زیبایی سینک گرانیتی هیچ شکی نیست، اما گاهی ممکن است تمیز کردن سینک گرانیتی ما را به دردسر بیندازد. چگونه باید از سینک گرانیتی نگهداری کنیم تا مثل روز اول برق بزند؟ اصلا چه کارهایی باعث آسیب دیدن سینک گرانیتی می شود؟ با ما همراه باشید تا در کنار هم فوت کوزه‌گری نظافت سینک گرانیتی را یاد بگیریم و مطمئن شویم که تمیز کردن سینک گرانیتی، چندان که فکر می‌کنیم سخت نیست!

نظافت سینک گرانیتی

شاید سختی یا راحتی نگهداری سینک گرانیتی، آخرین موضوعی باشد که پیش از خرید سینک گرانیتی به آن فکر می کنیم؛ چرا که این سینک‌ها چنان جلوه زیبایی دارند که در نگاه اول شیفته آن‌ها می‌شویم.

اما سوال اصلی اینجاست که آیا واقعا نگهداری و نظافت سینک گرانیتی سخته؟ خیر؛ نگهداری از این نوع سینک‌ها سخت نیست، اگر از ابزارها و روش‌های مناسب برای نگهداری از آن‌ها استفاده کنیم.

درواقع تمیز کردن و نگهداری از سینک گرانیتی، فوت‌و‌فن خاص خود را دارد که اگر آن‌ها را بدانیم، دیگر دغدغه‌ای بابت تمیز کردن این سینک‌ها نخواهیم داشت. به کمک راهکارهای ساده و در عین حال کابردی، سینک گرانیتی درست مثل روز اول زیبا و خیره‌کننده خواهد بود.

نکات نگهداری سینک گرانیتی

سینک‌های گرانیتی در عین این که بادوام هستند، اما اگر به خوبی از آن ها نگهداری نشود، ممکن است به مرور از زیبایی اولیه آنها کاسته شود. در ادامه نکاتی را بررسی می‌کنیم که به نگهداری سینک گرانیتی کمک می‌کند.

تمیز کردن روزانه

اولین قدم برای نگهداری از سینک گرانیتی، تمیز کردن منظم آن بعد از هر بار استفاده است. برای این کار تنها کافی است از اسفنج نرم و مایع ظرفشویی استفاده کرده و بعد از اتمام کار سینک را خشک کنید. به این ترتیب با لکه‌های کثیف، رسوبات آهکی و لکه‌های آب خداحافظی خواهید کرد. اگرچه عادت کردن به این کار کمی دشوار به نظر می‌رسد، اما با تمیز کردن روزانه از دردسرهای نظافت سینک گرانیتی نجات پیدا می‌کنید.

تمیزی و نظافت سینک گرانیتی

استفاده از ابزار مناسب برای تمیز کردن

از ابزارهای ساینده برای تمیز کردن سینک گرانیتی استفاده نکنید. سیم ظرفشویی یا برس های خشن ممکن است باعث به جای ماندن خراش روی سطح گرانیت شوند. در عوض سینک خود را با اسفنج های نرم تمیز کنید.

استفاده از مواد شیمیایی قوی ممنوع!

با وجود اینکه سینک‌های گرانیتی ساختاری مقاوم و بادوام دارند، اما استفاده از مواد شمیایی قوی به رنگ و ظاهر سینک آسیب می‌رساند. شوینده‌هایی مثل وایتکس مناسب تمیز کردن سینک گرانیتی نیستند.

به طور کلی برای تمیز کردن سینک گرانیتی باید از شوینده‌های حاوی آمونیاک، هیدروکسید سدیم، هیدروکلراید و اسید سولفوریک دوری کرد.

پاک کردن لکه‌ها با استفاده از سرکه سفید

اگر با وجود تمیز کردن روزانه سینک، لکه‌های سفید همچنان روی سطح آن خودنمایی می‌کنند، از سرکه سفید استفاده کنید. برای این کار یک بطری اسپری را بردارید و نصف آن را با آب و نصف دیگر را با سرکه سفید پر کنید. مخلوط به دست آمده را روی سینک گرانیتی اسپری کنید و بعد از تمیز کردن سینک، حتما آن را از روی سینک پاک کنید.

از بین بردن لکه‌های سرسخت‌تر

اگر لکه‌های موجود روی سینک گرانیت با استفاده از راهکارهای بالا رفع نشدند، در گام آخر باید سراغ ترکیبی از جوش شیرین و سرکه برویم. برای این کار مقداری جوش شیرین را روی لکه‌ها بپاشید و محلول نصف آب و نصف سرکه را روی آن اسپری کنید. واکنش بین این دو ماده باعث تولید گاز می‌شود و باید با احتیاط این کار را انجام دهید. با استفاده از یک اسفنج نرم لکه‌ها را پاک کنید و در نهایت سینک را با آب به خوبی بشویید و خشک کنید.

قرار ندادن اسکاچ خیس روی سینک

باید حواسمان باشد که اسفنج یا اسکاچ خیس را روی سینک ظرفشویی نگذاریم. باقی ماندن طولانی مدت اسکاچ خیس روی ظرفشویی باعث به جای ماندن لکه‌های آب و رسوبات آهکی می‌شود.

راهنمای نظافت سینک گرانیتی

راهنمای نظافت سینک گرانیتی

همان‌طور که قبل‌تر هم گفتیم، نظافت سینک گرانیتی راحت است؛ به شرطی که فوت‌و‌فن این کار را بدانیم. با ما همراه باشید تا در 7 مرحله یاد بگیریم چگونه سینک گرانیتی را برق بیندازیم.

قبل از شروع، به وسایل زیر نیاز داریم:

  • اسفنج یا اسکاچ نرم
  • مایع ظرفشویی یا شوینده ملایم
  • سرکه
  • پارچه نرم یا حوله ای
  • آب گرم

مرحله اول: سینک را تمیز کنید

قبل از شروع به تمیز کردن باید سینک را از ظرف‌های کثیف، تفاله، باقی مانده مواد غذایی و سایر آلودگی ها پاک کرد.

مرحله دوم: از آب داغ و شوینده ملایم برای تمیز کردن سینک استفاده کنید

این مرحله را تنها در صورتی انجام دهید که سینک ظرفشویی کمی کثیف باشد. برای این کار سینک را با آب گرم و شوینده ملایم بشویید و در پایان پارچه‌ای نرم بردارید و سینک را کاملا خشک کنید.

مرحله سوم: از جوش شیرین استفاده کنید

اگر با وجود تمیز کردن سینک، همچنان لکه‌هایی روی آن می‌بینید، از جوش شیرین استفاده کیند و آن را روی لکه‌ها بمالید.

مرحله چهارم: نوبت سرکه سفید است

بعد از اینکه لکه‌ها را با جوش شیرین پوشاندید، نوبت به استفاده از سرکه سفید می‌رسد. این محلول را به آرامی روی سینک اسپری کنید و چند دقیقه به آن فرصت دهید تا واکنش دهد.

مرحله پنجم: سینک را بشویید

بعد از واکنش سرکه و جوش شیرین، تمام لکه‌ها را به کمک اسنفج نرم بشویید. در نهایت سینک را با آب گرم شستشو دهید تا تمامی لکه‌ها پاک شوند.

مرحله ششم: سینک را خشک کنید

وقتی که سینک بعد از شستشو به خوبی برق افتاد، نوبت آن است که با دستمال کاغذی یا پارچه نرم آن را خشک کنید.

مرحله هفتم: درخشش اولیه را با استفاده از روغن‌ به سینک بازگردانید

بعد از خشک شدن سینک، می‌توانید معادل یک قاشق غذاخوری روغن زیتون را روی اسفنج یا پارچه‌ای نرم بریزید و آن را روی سینک با حرکات دورانی بکشید. یک دقیقه صبر کنید و سپس روغن معدنی را پاک کنید. انجام این کار به درخشنده‌تر شدن سینک گرانیتی کمک می‌کند. البته سینک‌های گرانیتی باکیفیت و درجه یک نیازی به این کار ندارند و بعد از هر بار تمیزکاری، درخشندگی خود را نشان می‌دهند.

نظافت هر روزه سینک می‌تواند تاثیر مثبتی در جلوگیری از رشد ویروس و باکتری داشته باشد اما سینک آنتی باکتریال می‌تواند خیال شما را کاملا راحت کند.

در پایان...

دیدن سینک تمیز و براق با پا گذاشتن در آشپزخانه، روز ما را می‌سازد. اما نظافت سینک گرانیتی کمی متفاوت‌تر از سایر انواع سینک‌هاست. البته این تفاوت به معنای سخت‌تر بودن نگهداری از آن نیست. تنها کافی است با روش‌های نگهداری از سینک گرانیتی آشنا باشیم و از انجام کارهایی که باعث آسیب دیدن یا خط و خراش روی آن می شود، دوری کنیم. نکاتی که در مورد نگهداری از این سینک مطرح شد را فراموش نکنید و با مراقبت روزانه، از دیدن سینک زیبا و براق در قلب خانه خود لذت ببرید.

1 دیدگاه
  • پاسخ
    2023-02-02, 9:30 ب.ظ

    من همیشه با مواد شوینده تمیز میکردم سینک قدیمیمو الان یک سینک ظرفشویی جدید خریدم که ایرانی با مواد شوینده تمیز میکنم لک میشه این مواد طبیعیم خوب تمیز نمیکنه لک های اب که رسوب میکنه از بین نمیره کاش مواد شوینده مناسب سینک رو هم معرفی کنید همه سایتها فقط مواد طبیعیرو معرفی میکنن

Write a comment

SCROLL UP