تفاوت سینک روکار، توکار و زیرکار؛ مزایا و معایب انواع مدل‌های سینک

تا چند سال قبل تنها گزینه‌ای که برای خرید سینک آشپزخانه داشتیم، مدل روکار بود. اما نیازهای جدید مثل هماهنگی با ظاهر مدرن و جذابِ آشپزخانه‌های امروزی باعث شد تا کم کم مدل‌های توکار و زیرکار هم وارد بازار شوند. مهم‌ترین ویژگی مدل‌های جدید سینک، امکان هماهنگ کردن آنها با نیازهای هر خانه‌ای است؛ هماهنگی با دکوراسیون، با اندازه آشپزخانه، با سلیقه شخصی و…

در این مطلب، تفاوت سینک زیرکار، روکار و توکار را بررسی خواهیم کرد.

ویژگی های سینک روکار، توکار و زیرکار

سینک مهم‌ترین بخش آشپزخانه است و بیشتر زمان ما در آشپزخانه پای سینک می‌گذرد. اما تا حالا فکر کردید که کدام نوع سینک بیشتر مناسب آشپزخانه و نیازهای شماست؟ سینک روکار، توکار یا زیرکار؟ برای درک بهتر تفاوت سینک روکار، توکار و زیرکار بهتر است با ویژگی‌های هر یک از آنها آشنا شوید.

تفاوت سینک روکار، توکار و زیرکار

سینک روکار

سینک روکار، همان سینکی که از قدیم در خانه‌های ما به چشم می‌خورده است. لبه‌های این سینک روی پیشخوان آشپزخانه دیده می‌شود و همین موضوع تا حد زیادی از زیبایی آن کاسته و باعث کاهش محبوبیتش شده است. سینک‌های روکار را باید نسل قدیمی سینک آشپزخانه دانست؛ چرا که سینک هایی با طراحی خاص‌تر و کارایی بهتر به بازار عرضه شده‌اند. بیایید کمی بیشتر درباره مزایا و معایب سینک روکار بدانیم.

معایب سینک روکار
  • عدم جذابیت ظاهری
  • سبک قدیمی و از مد افتاده
  • امکان تجمع میکروب‌ها و باکتری در لبه سینک
  • عدم تولید در انواع گرانیتی، شیشه‌ای و... (فقط نوع استیل)
مزایای سینک روکار
  • عدم محدودیت برای قرارگیری روی پیشخوان یا کابینت
  • نصب ساده
  • قیمت مقرون‌به‌صرفه

سینک توکار

سینک ظرفشویی توکار به کمک گیره‌های فلزی پنهان در داخل پیشخوان یا روی کابینت محکم می‌شوند. با این وجود برخی از این سینک‌های گرانیتی سنگین‌تر هستند و از چسب برای ثابت کردن آن‌ها استفاده می‌شود. نکته مهم در مورد این سینک‌ها این است که لبه‌های سینک قابل مشاهده نیستند. لبه پیشخوان کاملا در امتداد لبه سینک قرار دارد و جلوه‌ خاصی به آشپزخانه می‌بخشد.

معایب سینک توکار
  • به طور کلی، سینک توکار معایب خاصی ندارد؛ شاید تنها موردی که بتوانیم آن را ذکر کنیم، احتمال پاشیدن قطره‌های آب به سطح مجاور سینک و در نتیجه نیاز به خشک کردن اطراف سینک بعد از هر بار شستن ظرف‌هاست.
مزایای سینک توکار
  • جذابیت ظاهری و ظرافت بالا
  • تنوع در مدل و اندازه
  • امکان نصب روی انواع سطوح
  • تمیزکاری راحت سینک
مزایا و معایب انواع مدل‌های سینک

سینک زیرکار

نسل جدیدی از سینک‌ها که استایلی خاص به آشپزخانه می‌بخشد، سینک گرانیتی زیرکار است. این سینک‌ها به‌جای اینکه روی پیشخوان قرار بگیرند، در زیر آن کار گذاشته می‌شوند. معمولاً از چسب آکواریوم و بست برای نصب این نوع سینک استفاده می‌شود. بدیهی است که دیگر خبری از لبه‌های سینک که روی پیشخوان قرار گرفته‌اند، نیست. اجازه دهید کمی بیشتر با مزایا و معایب سینک زیرکار آشنا شویم.

معایب سینک زیرکار
  • شاید نتوان مواردی مثل نصب تخصصی و قیمت بالاتر نسبت به دیگر مدل‌های سینک را جزو معایب سینک زیرکار قرار داد، اما به هر حال باید در خرید این نوع سینک به موارد گفته شده هم توجه کنید. ضمنا اگر بعد از سال‌ها بخواهید سینک زیرکار خود را عوض کنید نسبت به سایر سینک‌ها کمی بیشتر دردسر خواهید داشت.
مزایای سینک زیرکار
  • زیبایی منحصر به فرد
  • صرفه جویی در استفاده از فضا
  • نظم دادن به فضای آشپزخانه
  • سازگاری بالا با آشپزخانه‌های مدرن
  • تمیزکاری راحت و بدون دردسر
مقایسه سینک زیرکار و توکار
مقایسه سینک توکار و زیرکار

همانطور که گفتیم سینک روکار تا حد زیادی دمده شده و چندان مناسب آشپزخانه‌های امروزی نیست. ضمن اینکه با انتخاب سینک روکار، امکان انتخاب گزینه‌های جذابی مثل سینک گرانیتی را از دست خواهید داد. بنابراین مقایسه اصلی ما بین سینک توکار و زیرکار است.

تفاوت کلیدی میان سینک زیرکار و توکار به نحوه نصب آن‌ها برمی‌گردد. در سینک زیرکار لبه سینک به چشم نمی‌آید. این موضوع نه تنها باعث صرفه جویی در استفاده از فضا می‌شود، بلکه فرایند تمیز کردن آن را نیز ساده‌تر می‌کند.

سینک توکار گزینه‌ای مقرون‌به‌صرفه با جلوه‌ای زیباست که نصب آن نسبت به سینک زیرکار ساده‌تر است. در مقابل، سینک زیرکار اگرچه به بودجه بیشتری نیاز دارد، اما در مقایسه با سینک توکار از نظر زیبایی، شیک‌تر به نظر می‌رسد.

تفاوت مهم دیگر بین سینک زیرکار و روکار، مربوط به سینی است. سینک‌های زیرکار با توجه به نحوه نصبشان نمی‌توانند سینی داشته باشند. اما سینک توکار چنین محدودیتی ندارد و امکان استفاده از سینی برای آماده کردن مواد غذایی و… را می‌دهد.

کدام مدل سینک را انتخاب کنیم؟

تا اینجا گفتیم که هر کدام از انواع مدل های سینک چه ویژگی‌هایی دارند و تفاوت آنها با هم چیست. ضمن اینکه مزایا و معایب سینک روکار، توکار و زیرکار را بررسی کردیم. اما کدام یک از انواع انواع مدل‌های سینک بیشتر به نیازها، خواسته‌ها و سلیقه ما نزدیک است؟

دکوراسیون آشپزخانه

در انتخاب مدل سینک بر اساس دکوراسیون آشپزخانه باید به دو مورد توجه کنیم:

اول) زیبایی و جذابیت ظاهری سینک

دوم) هماهنگی و سازگاری مدل سینک با سبک دکوراسیون آشپزخانه

اگر زیبایی آشپزخانه در حد معمول هم برایتان اهمیت داشته باشد قطعا سراغ سینک روکار نخواهید رفت. برای انتخاب از بین سینک توکار و روکار، سلیقه شخصی شما تعیین کننده خواهد بود. هر دو مدل از لحاظ ظاهری جذاب هستند و امکان سازگاری با دکوراسیون انواع آشپزخانه‌های مدرن را دارند. اما سینک زیرکار به دلیل مشخص نبودن لبه‌هایش کاملا جمع و جورتر است و هماهنگی آن با سایر اجزای آشپزخانه راحت‌تر خواهد بود.

سینک‌های گرانیتی توکار و روکار به دلیل بافت ظریف و رنگ‌های متنوع، بهترین گزینه برای زیباتر شدن آشپزخانه هستند

اندازه آشپزخانه

وقتی می‌خواهید سینک جدیدی بخرید، حتما به ابعاد و اندازه آشپزخانه‌تان توجه کنید. سینک روکار اصلا گزینه مناسبی برای آشپزخانه‌های کوچک نیست. سینک توکار دو لگن با سینی هم نمی‌تواند انتخاب مناسبی برای این نوع آشپزخانه‌ها باشد. اما سینک توکار تک لگن و به ویژه سینک زیرکار بهترین انتخاب برای صرفه جویی در استفاده از فضا هستند.

نیازهای خانواده

در کنار اندازه آشپزخانه باید به جمعیت خانواده‌تان هم توجه داشته باشید. قطعا یک سینک زیرکار تک لگن نمی‌تواند انتخاب خوبی برای یک خانواده پرجمعیت باشد که دائما در حال استفاده از سینک هستند. یا اگر اهل برگزاری مهمانی هستید، بهتر است سینک‌های توکار دو لگن را انتخاب کنید. بنابراین، نیازهای روزمره و میزان استفاده از سینک هم فاکتور مهمی در انتخاب مدل سینک است.

هزینه سینک

هزینه سینک علاوه بر مدل آن به چیزهای دیگری مثل تعداد لگن، با سینی یا بدون سینی و جنس سینک هم بستگی دارد. سینک‌های گرانیتی توکار و روکار بدون شک مدرن‌ترین و جذاب‌ترین سینک‌های موجود در بازار هستند اما قیمت آنها هم نسبت به سایر انواع سینک بیشتر است. به هر حال این به شما بستگی دارد که برای داشتن یک آشپزخانه مدرن، زیبا و البته کاربردی تا چه حد هزینه کنید.

نصب و نگهداری سینک

بدون شک نصب سینک‌های روکار نسبت به دو مدل دیگر سینک راحت‌تر است. نصب سینک‌های توکار و زیرکار دردسر بیشتری دارد اما معمولا شرکت‌های معتبر در این حوزه، کار نصب سینک را به صورت رایگان انجام می‌دهند و نیازی نیست نگران این موضوع باشید. از لحاظ نگهداری و نظافت هم سینک زیرکار شرایط راحت‌تری نسبت به دو مدل دیگر دارد.

و در پایان

همه ما خواه ناخواه ساعت‌هایی از روز را کنار سینک می‌گذارنیم و البته سینک نیز انعکاسی از تمیزی یک آشپزخانه است. تفاوت سینک روکار، توکار و زیرکار در نهایت به تفاوت در میزان زیبایی، صرفه جویی در فضا و راحتی شما منجر خواهد شد.

سینک روکار اگرچه مقرون‌به‌صرفه بوده و نصب ساده‌ای دارد، اما با وجود سینک‌های گرانیتی جدیدتر محبوبیت خود را از دست داده است. در نهایت دو گزینه پیش روی ما باقی می‌ماند: سینک گرانیتی توکار و زیرکار. انتخاب از میان این دو گزینه هم به اولویت‌های ما بستگی دارد، با این حال هردوی این سینک‌ها جلوه‌ای مدرن و شیک به آشپزخانه می‌بخشند؛ آشپزخانه‌ای که همیشه رویای آن را داشتید.

Write a comment

SCROLL UP